V poslední době se ukázalo, že polovina lidí v Evropě i ve světě je přesvědčena, že pandemie mění svět a v důsledku toho se změní chování obyvatel. Ukázalo se, že během pár měsíců jsme se posunuli ve vývoji o 10 let dopředu ve vztahu k digitalizaci, nakupování, recyklaci či nakládání s odpady. Pandemie změnila řadu věcí a mezi nimi i pohled na ekologii a ochranu životního prostředí.
Téma udržitelnosti a snahy chovat se zodpovědně ve společnosti sílí. Tyto hodnoty se stávají součástí firemní kultury a image značek, protože pro 70 % lidí v Česku je důležité, jak se firmy ve vztahu k životnímu prostředí chovají, a zároveň, jak o tom informují své zákazníky. Podle výzkumu Ipsos se 90 % lidí domnívá, že stav životního prostředí se dramaticky zhoršuje a mají strach z budoucího vývoje, pokud lidstvo nezmění své chování. Jsou nyní ochotní zkoušet nové věci, což je šance pro malé a nové značky.
Obrázek: Příslušníky mladších generací zajímá, jak žijí a kde pracují.
Sdílená ekonomika přináší zajímavé benefity pro firmy i jednotlivce
Pronájem skladových prostorů nebo kanceláří je známá věc už dávno, teď se do popředí dostává stále více půjčování, sdílení a pronájem movitých věcí. Lidé i podnikatelé zjistili, že si nepotřebují všechno kupovat, ale že mnohdy stačí si jednou za čas, nebo dokonce za život konkrétní věc půjčit.
Sdílená ekonomika přináší zisky a proniká do stále nových odvětví podnikání. Trendy už není věci vlastnit, ale půjčovat si je, když je potřeba. Jako podnikatelé byste při plánování investic také měli vědět, že ne všechno vybavení si skutečně potřebujete koupit a pak ho skladovat a evidovat. Pronajmout si totiž klidně můžete kromě firemního auta i pracovní oděvy, čisticí rohože, průmyslové utěrky, elektroniku či nářadí. Za růstem ekonomiky sdílení stojí rozvoj internetu a sociálních sítí.
Prvními průkopníky byly například společnosti eBay (1995) nebo Craiglist (1995). Těmi nejznámějšími a hojně využívanými i v Čechách jsou v současnosti Airbnb (ubytování), Uber (taxi) nebo Blablacar (spolujízda). Čistě českými firmami jsou pak Zonky, HitHit (finance) nebo Rekola (kola). Pronájem a půjčování movitých věcí, zejména dopravních prostředků (osobních a nákladních automobilů, jízdních kol a podobně), strojů a zařízení, spotřebního zboží, oděvů, sportovních potřeb nebo třeba technických přístrojů pro domácnost se stává stále častější praxí.
Automobil na operativní leasing
Pronájem firemního automobilu není žádnou novinkou, ale už dávno běžnou praxí. Přínos spočívá v tom, že firma každý měsíc platí stejnou částku, nemusí se starat o servis ani jednat s pojišťovnami a významně ušetří čas, který se pojí s administrativou kolem firemních aut. Auto získá rychleji, a navíc nemusí jednorázově investovat velkou částku na koupi vozu.
Pronájem elektroniky
Pronájem elektroniky může být výhodným řešením pro start-upy, instituce či školy nebo firmy, které svým zaměstnancům umožňují home office. Při rozjezdu podnikání může pronájem elektroniky ušetřit nemalé peníze, které využijete na jiné důležité investice.
Nářadí na dobu, kdy je potřeba
Podnikatel se může dostat do situace, kdy bude řešit jednorázovou zakázku, která vyžaduje nástroje, jež běžně nevyužívá a ví, že by pro ně v dlouhodobém horizontu nenašel uplatnění. V takovém případě je lepší si konkrétní nářadí pronajmout na potřebnou dobu.
Outsourcing služeb
Vyberte si externí specialisty na vybrané oblasti – pomůže vám to významně snížit náklady v době, kdy tuto činnost skutečně potřebujete. Outsourcing je externí zajištění služeb, činností nebo procesů, které se provádí mimo vaši organizaci. Toto řešení je vhodné jak pro velké nadnárodní koncerny, tak i pro lokální podniky, které ze svého byznysu vyčlení části produkce, které pro podnik nejsou klíčové.
Díky outsourcingu dokážete nejen snížit své náklady, ale také získáte odborníky, kteří se na danou službu specializují, udržují si neustálý přehled a jednají flexibilně.
Princip oběhového hospodářství a materiálových toků. Zdroj: Institut cirkulární ekonomiky (Incien.org)
Pronájem pracovního oblečení
Pracovní oděvy jsou v mnoha provozech nezbytné, jelikož jsou mnohdy součástí bezpečnosti práce. Takové osobní ochranné pomůcky musí svým zaměstnancům poskytnout zaměstnavatel. Ten je povinen se postarat o to, aby se jednalo o certifikované oděvy, kterých bude vždy dostatek. Dále se musí zajímat o jejich údržbu, což se odrazí na nákladech, které bude muset do této oblasti investovat.
I tato oblast však nabízí řešení v podobě pronájmu firemního oblečení specializovanými firmami. Například firma Lindström se postará o to, aby:
- pracovní oděvy splňovaly všechny zákonem stanovené podmínky,
- na míru odpovídaly požadavkům klienta,
- jich byl vždy dostatek,
- byla jejich údržba prováděna s ohledem na trvalou udržitelnost.
Pronájem dalších firemních textilií
Kromě pracovního oblečení si můžete pronajmout například čisticí rohože, které dokáže Lindström přizpůsobit na míru vašim požadavkům. Pronájem rohoží samozřejmě také zahrnuje i jejich logistiku a čištění. V autoservisech a ve strojírenství oceníte možnost pronájmu průmyslových utěrek, v supermarketech vratné nákupní tašky, v mateřských školách dětské spací pytle. Ve své firmě budete mít vždy dostatek čistých textilií, a navíc se nebudete muset starat o jejich čištění a ekologickou likvidaci. Tím se zapojíte do cirkulární ekonomiky.